Direktlänk till inlägg 13 januari 2014

Fråga på bloggen!

Av Therese - 13 januari 2014 15:59

Vad jag tycker det är kul att jag får massa kommentarer, fortsätt gärna :D

Jag fick en fråga angående varför vi väljer att kastrera innan vi gör något åt hältan. Det är en bra fråga, och jag ska försöka svara så gott jag kan!

Vi hade från början (när vi bestämde oss för att skaffa en hane) bestämt att Hamilton skulle kastreras, vi hade en tid i november, men pga hans dåliga mage fick vi inte göra en operation. De vill ha så friska hundar som möjligt i och med att sövning alltid innebär en risk. Vi väntade och väntade, så när magen kändes stabil bokade vi in första bästa tid! När vi hade fått denna tid får vi reda på att Hamiltons bror har opererat armbågen och eftersom Hamilton till och från har haltat så bestämde vi att vi tar en röntgen i samband med att han ändå ska få lugnande vid kastreringen.

Hans haltande trodde vi var att han hade sträckt sig, slagit i osv. Han är en ganska yster kille som inte direkt tar det lugn i skogen, att det står några träd eller vatten-hinder ivägen är skitsamma, fram ska han...

Jag visste ärligt talat inte att det var tvunget att gå ett visst antal dagar mellan Rimadyl och hält-undersökning, då hade vi kanske gjort annorlunda. I vilket fall som helst har inte Strömsholm tider förän den 23:e denna månad och då är han Rimadyl-fri samt stygnen gått bort, så det passar utmärkt ändå.

Vi har fått svar på röntgen-bilderna, bägge armbågarna visar pålagringar. Handlederna kunde hon inte säga något om, eftersom hon inte är expert på leder, det är bättre att Strömsholm gör det. Jag tror att de har 3D-röngen också :D Ska bli jättespännande att se de bilderna. Däremot är det väl inte så jättespännande att han har det här :( Antar att det blir en lång rehablitering om man ska operera bägge armbågarna, de gör ju bara en i taget så att säga. Och med tanke på hur han klättrar på väggarna nu efter kastreringen och 5:e dagen med koppel-promenader så blir väl våren en utmaning. Men vi kommer lösa det med!

Må gott och sköt om er!

Kram, Therese

 
 
På landet med hundar och höns

På landet med hundar och höns

15 januari 2014 16:14

Nämen åååååh, såg inte förens nu på dina kommentarer att ni också har blogg. (jag har inte läst någonting ännu men det ska jag göra) Ville bara lämna en kommentar först över att jag blev glad över att du skrev din bloggadress. Återkommer !!! :)

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

 
På landet med hundar och höns

På landet med hundar och höns

15 januari 2014 16:42

Åh läste precis inlägget. Förstår precis vad du menar med att rottisen klättrar på väggarna, det gjorde vår med under dessa 10 dagar ! Han fick springa av sig ordentligt i måndags och idag men tyvärr sprack hans sår igen på tassen och vi fick uppsöka veterinären igen (kommer mer på bloggen om detta senare).. Hoppas hans hälta inte är allvarlig.

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 17 juli 2014 08:20


I måndags var vi för sista gången hos veterinären med Hamilton. Hans armbågar har inte läkt som de skulle & han verkade ha fått ytterligare skador i dem samt att ena höften verkade skum. Ortopeden på Strömsholm & jag diskuterade de olika alternativ v...

Av Therese - 30 april 2014 09:13

Som ni kanske märkte fick jag aldrig in filmen i bloggen, inte några inlägg heller efter sista... Usch, det känns som jag försummar er! Men nu blir det en uppdatering!!! Tiden efter operationen gick bra, vi tog stygnen i samband med första reha...

Av Therese - 21 mars 2014 14:35

Igår opererades Hamilton. Det gick bra! Vi kom dit tidigt på morgonen och träffade hans ortoped. Hon klämde och kände igenom honom, den här gången utan munkorg och inte ens en litet missnöje från herrn (märks att han är van att bli klämd och känd...

Av Therese - 12 mars 2014 16:24

Här jobbar vi vidare med Hamiltons rehab. Han går sina promenader och har vattentrask en gång i vecka ca. Vi har börjat väldigt med korta promenader, typ max 5 minuter ca 6 gånger om dagen. Sedan sakta ökat på vecka för vecka. Jag har gått runt huset...

Av Therese - 16 februari 2014 10:48

Nu är Hamilton opererad, det gick bra! Han hade dock lite dubbelslag på hjärtat under operationen så de fick ha extra koll på honom under uppvaket samt att det ju satt ett fragment i leden - som veterinären misstänkte. Detta kallas FCP, är en ärftlig...

Ovido - Quiz & Flashcards