Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Operation och rebailitering!

Av Therese - 16 februari 2014 10:48

Nu är Hamilton opererad, det gick bra! Han hade dock lite dubbelslag på hjärtat under operationen så de fick ha extra koll på honom under uppvaket samt att det ju satt ett fragment i leden - som veterinären misstänkte. Detta kallas FCP, är en ärftlig åkomma som ligger latent hos de hudar som har ärft detta. Varför det kommer på vissa hundar, och inte på andra t ex i samma kull vet man inte. Kan vara miljö, foder, motion (även om just motion är något man inte gör för mycket på en valp!) eller bara otur att just den individen drabbas.

Fragmentet är i alla fall borttaget och de har liksom skrapat på benet så blod kom fram för att nytt ben ska växa fram på rätt sätt. Lägger ut bild inifrån leden;



Till vänster en normal led utan fragment, vill vänster Hamiltons led med fragment. Spännande att få se ända in i leden tycker jag! Det här syns inte på röntgen utan man måste gå in i leden med kamera och kolla.

Det är otroligt vilken teknik det finns idag, Hamilton har 2 små ärr på insidan av höger armbåge där de gått in med kameran och verktygen för att ta bort och skrapa. 2 små stygn blev det! Kan inte fatta hur smått det är de jobbar med... Här en bild på hur fint hans ben läker, väldigt suddig men lite ser man allt (samt hans snygga pudel-rakning... )



Det blåa är stygnen, han har lite blåmärke runt så det är lite mörkt. Det har läkt otroligt fint men jag har känslan av att Hamilton har väldigt gott läkkött, när han kastrerades läkte han fint och nu detta 3 dagar efter operation!

Nu till den jobba tiden som är kvar... Han har för tillfället tratt, ska ha det till fredag när vi ska ta stygnen. Sen slipper han den. Men det är inte det tunga den här gången, det är att han måste vara stilla! Och inte bara den här veckan, utan fram till juli... Prova själva att ha en rottis-valp på 8 månader som får vara instängd i kompost-hage på dagarna eller sovrummet (det är så litet så han kan inte stoja runt där), han får gå koppel-promenader på 5 minuter 4 gånger om dagen första veckan. Sedan får vi sakta utöka så att vi kanske har 4 st 5-minuterspromeader samt 4 st 10-minuterspromeader veckan efter och sedan hålla oss till det tills vi får andra besked, vilket kanske (om vi har tur) är i maj någon gång. Men fortfarande bara i koppel!!! Absolut ingen lek, absolut inget spring, inte hoppa upp i soffa eller ner från soffa, inte gå i trappor, lyftas ut ur bilen osv. Behöver jag säga att han är understimulerad så det står härliga till?? Det bara skakar i den stackars lilla kroppen av att han vill springa, busa, röra på sig som han brukar.

Jo, vi har ju en till operation i mars på vänster armbåge och börjar då om från noll igen.

Kompostgaller-hagen;



Här hade han somnat efter att i 3 (TRE!!) timmar gnällt, pipit, försökt hoppa över, flyttat gallret, stirrat på mig, bäddat i frustration i filten osv. Innan hade vi haft en liknande tjafs i sovrummet på förmiddagen... Han är oerhört envis, men det är jag också, så jag ignorerade honom så han skulle lära sig att gnäll och pip inte lönar sig (=jag bryr mig om honom genom prat, gå dit osv). Det går lite, lite bättre nu efter 5 dagar. Men vi har det alla jobbigt.

På nätterna är han förmodligen inte riktigt trött så han ligger och smaskar samt gnisslar tänder. Ja, han har ett bettfel som gör att han gnisslar tänder. Dock bara på natten, inte på dagarna när han sover... Så matte och husse sover dåligt, inte gör parabolen det lättare heller, det är en enorm tratt han har!

Så här har vi fixat sovrummet så han ska ha mjuk på golvet och inte så högt att gå ner;



Amber är överlycklig över alla filtar på golvet och bygger koja på nätterna och sover där, till mitt stora förtret - hon ska ju ligga nära mig och värma mig!! :D

Vad gör man då med en understimulerad hund som man inte kan köra slut på fysiskt? Egentligen är det ganska svårt att köra slut på hundar fysiskt över lag, så det här är väl något alla kunde göra :D Jo, vi kör små spår på gräsmattan samt små rutor där jag trampar runt jättemycket och sen lägger någon godis här och där. Jösses vad han snosar och luktar, går tillbaka, snosar en gång till och man hör hur näsan jobbar samt hjärnan blir trött. Hade han fått springa som han vill hade jag spridit ut godiset på större ruta. Vi går våra små, korta promenader runt huset. (Kommer nog blir en upptrampad gång så småningom) Han ska gå på mjukt underlag och eftersom vägarna har asfalt håller vi oss till tomten än så länge. I skogen misstänker jag att han skulle bli helgalen och vilja springa så mycket som möjligt. Det gäller ju att hålla kort koppel och inte få några slit eller ryck så han skadar sig... Så fina, kortkopplade promenader sysslar vi med, även det är ju hjärngympa ;-)

På fredag ska stygnen bort och då ska vi för första gången på rehabiliterings-träning också. Water TreadMill, eller vattentrask som jag säger, det är som ett gå-band i vatten som man kan bestämma hastighet samt djup på vattnet beroende på vilken belastning hunden behöver/ska ha. Det ska bli jättespännande! Sen blir det vattentrask en gång i veckan fram till juli ca.

Hamilton har det naturligtvis jobbigast med allt det här, det går ju inte att förklara varför för honom heller. Men vi andra påverkas väldigt mycket också; Amber har inte sin lekkamrat som hon är van vid och vi måste separera dem så det inte blir stök. Både Mats och jag går på knäna av att konstant ha koll på vad han gör, gå korta, många promenader samt att vi inte får sova ordentligt vilket ju kan köra slut på den piggaste :S

Jo, en rehab-grej vi gör är ju massage! Två gånger om dagen ska han ha massage samt tänja framtassarna. Det tar ca en halvtimme varje gång. I början var väl Hamilton inte så imponerad av det här med massage, det kliade och han ville gärna upp och strutta runt. Men jag har varit envis och lugnt lagt tillbaka honom och fortsatt samt pratat lugnt med honom om att han är duktig. Lugna, metodiska rörelser förbättrar också att han lugnar ner sig. Så på andra, tredje gången så insåg han; det här är ju riktigt mysigt och nu ligger han och blundar och njuter!



Självklart ska Amber vara med... Men visst ser man hans dizzy blick?!


Ska försöka ta kort på fredag så jag kan visa er hur det gå för honom i vattentrasket!


Kram, Therese

 
 
Ingen bild

Margaretha

16 februari 2014 14:26

Ja, ni har en tuff tid framför er, men det finns ett slut på den kan jag lova. Även om det känns som det är långt fram. Det kommer att gå bra ni tar så väl hand om Hamilton och sköter om honom på bästa sätt. Bilden med fragment ser nästan likadan ut som min axel jag hade kalk och benbitar i. Efter första operationen var armen uppbunden i 4 veckor och jag var sjukskriven i 8 månader. Jag förstår Hamiltons leda till fullo, urtråkigt att inte få göra det man brukar och är van vid.:)

 
Livet på landet med höns och hundar

Livet på landet med höns och hundar

18 februari 2014 19:27

Lilla hjärtat, förstår verkligen att ni alla har det super jobbigt. Men man får blicka framåt. Sedan kan det bara bli bättre. Låter intressant med Vattentrask :) Massor med kramar !!!

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 17 juli 2014 08:20


I måndags var vi för sista gången hos veterinären med Hamilton. Hans armbågar har inte läkt som de skulle & han verkade ha fått ytterligare skador i dem samt att ena höften verkade skum. Ortopeden på Strömsholm & jag diskuterade de olika alternativ v...

Av Therese - 30 april 2014 09:13

Som ni kanske märkte fick jag aldrig in filmen i bloggen, inte några inlägg heller efter sista... Usch, det känns som jag försummar er! Men nu blir det en uppdatering!!! Tiden efter operationen gick bra, vi tog stygnen i samband med första reha...

Av Therese - 21 mars 2014 14:35

Igår opererades Hamilton. Det gick bra! Vi kom dit tidigt på morgonen och träffade hans ortoped. Hon klämde och kände igenom honom, den här gången utan munkorg och inte ens en litet missnöje från herrn (märks att han är van att bli klämd och känd...

Av Therese - 12 mars 2014 16:24

Här jobbar vi vidare med Hamiltons rehab. Han går sina promenader och har vattentrask en gång i vecka ca. Vi har börjat väldigt med korta promenader, typ max 5 minuter ca 6 gånger om dagen. Sedan sakta ökat på vecka för vecka. Jag har gått runt huset...

Av Therese - 30 januari 2014 13:21

Som jag nog berättade i inlägget med hans kastrering så har Hamilton pålagringar på bägge armbågarna. Troligtvis FCP som hans brorsa blivit opererad för. Vi fick remiss till Strömsholm och var där i förra veckan. En ortoped gick noga igenom hela hund...

Ovido - Quiz & Flashcards