Direktlänk till inlägg 30 april 2014

Det går bra nu!

Av Therese - 30 april 2014 09:13

Som ni kanske märkte fick jag aldrig in filmen i bloggen, inte några inlägg heller efter sista... Usch, det känns som jag försummar er!

Men nu blir det en uppdatering!!!

Tiden efter operationen gick bra, vi tog stygnen i samband med första rehaben. Dock var jag lite ivrig och ville att allt skulle gå fortare, att han skulle sluta halta fortare, få gå längre promenader osv... Men jag kom på att jag jämförde Hamilton strax innan vänster armbåges operation och då var han ohalt och pigg. Jag tyckte det tog tid innan han slutade halta, tog tid innan vi kunde öka på promenaderna osv. Men nu har det gått ett antal veckor till och han är inte halt, han är dessutom "friskförklarad" av ortopeden. Det var en stor lättnad när vi åkte tillbaka till Strömsholm och hon klämde igenom honom och sa att allt såg väldigt bra ut. Då kunde jag andas ut och känna att snart har vi en hund igen. Började med lite längre promenader, han fick träningsvärk! Och så har vi fortsatt. Den här veckan har vi tagit bort smärt- och antiinflammatoriska tabletterna. Allt går bra! Dock är han i urusel kondition, men det är inte så konstigt. Bara gått koppelpromenader sedan i vintras, så här ska byggas muskler och kondition! I lågsam takt så han inte går sönder såklart.

Kan säga att den här perioden har varit ur-jobbig för mig och resten av familjen, men det är mest jag som är med Hamilton och då hamnar mycket av ansvaret på mig. Man har en konstant oro för att han ska slita sönder sig, smita iväg när vi är ute och spring/hoppa, hålla ett lugnt tempo på promenaderna men ändå inte för lugnt så han inte utvecklas. Man gasar och bromsar samtidigt hela tiden känns det som. Se till att han är instängd i sovrummet eller sin bur i vardagsrummet när han är inne så han inte hoppar upp och framför allt ner i soffan, inte busar med Amber, inte stojjar runt. Det vibrerar i den stackars hundkroppen av återhållen energi när man t ex tar ut honom ur buren för att äta, kissa eller liknande. Jag har då passat på att träna lite tålamod på unge herrn; sitt still tills jag säger att du får gå, sedan går du BREDVID mig och springer inte runt. Snacka om att det har varit jobbigt, men han har fixat det väldigt bra!

Vi har ju haft rehab en gång i veckan och det har varit superbra för oss bägge, Hamilton har blivit av med lite energi på ett skonsamt sätt, han har fått lära sig att bli hanterad, lära sig vänta även här. Apropå det med att vänta så har han varit gladaste hunden i väntrummet varje gång, piper, viftar på svansen, små-ylar och håller på. Så fort en sköterska eller veterinär visat sig så hoppas han att det är bästa Lotta-rehab, han har pussats med otaliga andra hundägare och personal. Andra hundar och säkert ägare har tittat med skeptism på den glada skiten i väntrummet, de kan ju inte veta att han älskar att gå till veterinären! Eller rehab :D Av rehab-tjejen har jag fått tips, stöttning och goda råd så jag orkat.

Jag upprepar mig säkert här och ni får väl hoppa över det här stycket då! När vi skulle göra första vattentrasket på Strömsholm hade vi en hund som stod med alla tassarna på kanterna och fullkomligt VÄGRADE gå på bandet, det här har utveckalts till att vi idag har en hund som ivrigt kastar sig in i vattentrasket och går som om han aldrig gjort annat. Han tycker om det nu, vilket jag var lite skeptisk till att han någonsin skulle göra efter första gångens misslyckande. Men en sak som jag lärt mig av rehab-Lotta, som säkert andra tänkt på men som gått mig förbi, är att med en rottis (speciellt vår kull som har mycket av det här) så är det ingen idé att gå i kamp med dem, utan istället försöka lura/övertyga om att såhär gör vi. Att slita och dra i en rottis på bandet och försöka få honom att gå gav motsatt effekt; jag tänker för i h-vete inte göra det du tycker vi ska göra! Däremot med lock, pock och lura med godis/leksak så kan man få honom att göra det utan att han fattar att han blir "lurad".

Förra veckan provade vi på att simma, vi har tänkt att Hamilton ska få simma en gång i veckan så som vi gjorde med Leia. Simning är skonsamt samtidigt som det bygger muskler och kondition bra. Vi provade en gång i höstas och skulle ha börjat då om han inte först fick dålig mage, kliade sig, utreddes, kastrerades och slutligen opererade armbågarna... Så att försöka få ner en 42 kg i bassängen såg jag som en utmaning, men döm om min förvåning - det gick riktigt bra!! Självklart var han inte särskilt nöjd först och plaskade helt kopiöst med framtassarna så halva Bålsta blev dränkt, men inom en halv minut så simmade han som man ska göra. Och efter ytterligare en tid så tog han leksaken vi hade med. En hund som är stressad och tycker något är jobbigt tar inte gärna vare sig godis eller leksak, det har Hamilton visat tydligt ett antal gånger! Inte ens korv duger då. Men här tog han sin älskade fyr (en flyt-leksak som han älskar och som även finns på rehaben, efter att han bitit sönder sin älskade haj, men det är en annan historia!). Vi fick honom att simma lite runt bassängen också, bara genom att jag höll ut hans huvud så han inte skulle försöka klättra över. Vi hade även vilopauser (såklart, det här var jättejobbigt för honom!), och då håller man in honom vid bassängkanten och håller i en framtass så slutar de simma. När jag skulle prova detta så somnade han mer eller mindre mot min arm :O

Idag ska han simma igen, hoppas han inte har några negativa minnen och total-vägrar, men det tror jag inte!

Här kommer ett gäng bilder, håll till godo;




Fina Amber högt uppe på en sten, hennes favorit-position!



Trött Hamilton som gått och lagt sig i sängen före oss på kvällen!


Hamilton har sin gröna boll som inte går att bita sönder samt att man kan putta i godis som han kämpar ut. Amber lägger sig nära & utmanar, hon försöker sno den...


Han är så underbart fin <3


Hamilton och rehab-Lotta samt den älskade hajen!


Hamilton med badringen runt halsen, kan rekommendera denna om man har stygn på typ bogen. Andra ställen på kroppen når han...


Såhär lugnt har vi det vid kloklippning, en stor skillnad mot med Leia...



"Det är inte jag som bitit av den gröna plasten och böjt kompostgallret, det är säkert Amber..."


Det är hockey-kväll med glass... Ja, Lotta, vi börjar förstå varför han inte blir smalare ?


Hamilton åker båt för första gången! Gick kanon.


Amber och jag väntar på min kära dotter som ska komma med Waxholmsbåten!


Husse och Hamilton läser efterrätts-recept!


Två trötta hundar.


Amber tar kommandot i båten!


Nu hoppas vi på en solig, lagom varm sommar!

Kram, Therese

 
 
Ingen bild

Margaretha

1 maj 2014 08:56

Nu kan det bara gå frammåt och bli bra. Så ni får en underbar sommar med trevliga aktiviteter för både 2 och 4-benta.

 
Anna, Hundar & Höns

Anna, Hundar & Höns

1 maj 2014 12:29

Sitter här och skrattar åt vissa av bilderna (typ den med gallert). Jag kände precis som du förut, att "vad fasiken gör du inte som vi säger för" innan kunde jag försöka visa för Nitro att han har fel och då började han kampa med mig vilket resulterade till att han vann för det för satans jävla ont att bli biten. Men nu vet jag hur jag ska hantera honom när han gjort fel. Eller när jag vill att han ska göra som jag säger. Du/ni har gått igenom den värsta tiden så blicka nu framåt och kämpa vidare för nu blir det bara lättare och lättare. Massor med kramar, Anna .

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

 
Team Myrottis

Team Myrottis

5 maj 2014 14:01

Ja vilken resa för hela familjen, men oj vilka kunskaper man får 👍, härlig läsning och underbara bilder!! Kul och följa er 😄😄kör hårt!! Kram

http://www.myrottis.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 17 juli 2014 08:20


I måndags var vi för sista gången hos veterinären med Hamilton. Hans armbågar har inte läkt som de skulle & han verkade ha fått ytterligare skador i dem samt att ena höften verkade skum. Ortopeden på Strömsholm & jag diskuterade de olika alternativ v...

Av Therese - 21 mars 2014 14:35

Igår opererades Hamilton. Det gick bra! Vi kom dit tidigt på morgonen och träffade hans ortoped. Hon klämde och kände igenom honom, den här gången utan munkorg och inte ens en litet missnöje från herrn (märks att han är van att bli klämd och känd...

Av Therese - 12 mars 2014 16:24

Här jobbar vi vidare med Hamiltons rehab. Han går sina promenader och har vattentrask en gång i vecka ca. Vi har börjat väldigt med korta promenader, typ max 5 minuter ca 6 gånger om dagen. Sedan sakta ökat på vecka för vecka. Jag har gått runt huset...

Av Therese - 16 februari 2014 10:48

Nu är Hamilton opererad, det gick bra! Han hade dock lite dubbelslag på hjärtat under operationen så de fick ha extra koll på honom under uppvaket samt att det ju satt ett fragment i leden - som veterinären misstänkte. Detta kallas FCP, är en ärftlig...

Av Therese - 30 januari 2014 13:21

Som jag nog berättade i inlägget med hans kastrering så har Hamilton pålagringar på bägge armbågarna. Troligtvis FCP som hans brorsa blivit opererad för. Vi fick remiss till Strömsholm och var där i förra veckan. En ortoped gick noga igenom hela hund...

Ovido - Quiz & Flashcards