Alla inlägg den 22 december 2013

Av Therese - 22 december 2013 12:20

I fredags gick vi äntligen en längre promenad, vi har en stig längs vattnet, Upplandsleden och sedan vänder jag in på en grusväg som leder till en lerväg... Det är en bra stig, det är kuperat för hundarna, Amber studsar upp och ner på sina stenar och tigger godis. Hamilton äter antingen en massa skit eller springer runt och bär på finaste snör-stumpen (allt för att Mr H inte ska sätta i sig ALLT!).

På ett ställe går det brant uppför, precis vid en liten bäck. Det är lerigt där och jag har länge tänkt hänga upp ett snöre där. I fredags var det dags!



Suddig bild, men man ser i alla fall tanken. Jag kommer nyttja det där snöret mycket framöver, både upp och ner!

Sen kom vi upp på höjden, man ser långt ut över Mälaren här, vackert! Försökte mig på att ta en fin bild på hundarna;



Tittar man noga ser man att Amber är på väg till mig - inte en framtass är i backen... Suck, denna lilla huligan alltså! Jag säger sitt och sitt kvar, det gör valpen (eller unghunden som jag nog tycker han är mer nu), men den där lite äldre, borde vara mognare. Nej, hon sätter sig, tittar åt annat håll, jag lockar, hon kommer farandes, jag sätter igen, hon tittar åt andra hållet, jag lockar lite försiktigt samtidigt som jag säger SITT KVAR, då blir det såhär... Matte, ska vi pussas? Hamilton sitter snällt och väntar på KOM eller SÅ som jag ofta säger när vi tränat klart. Jaja, rätt bra blev en bild i alla fall!

Här är ild bara på Hamilton när liten hade annat att fixa med...



Sen gick vi vidare och Hamilton fick span på något i skogen, vildsvin, älg??



Här satt han och väntade på att få springa och leta rätt på bästa snörbiten. Amber stör till det lite och han tror hon ska ta den, annars brukar titta intensivt på mig och vänta på VARSÅGOD!




Här är en närstudie på liten huligans söta ansikte!




På kvällen låg Hamilton så fint i soffan, tog en underbar bild på vår underbara kille!




I går lördag åkte vi till Ursvik och gick, först åkte vi till Mats faster och farbror och hälsade på. De har inte sett Hamilton på jättelänge och oj vad de blev förvånade över hur stor han blivit! Är han färdigvuxen, frågade de. Njae, inte riktigt... Han väger runt 35-37 kg nu och när jag försökte mäta var han 60 cm hög. Jag vet inte hur man mäter, och mäter förmodligen fel, men däromkring!

I Ursvik fick vi hästträning, först på det som kommer ur hästen... Hamilton har inte tränat så jättemycket på hästskit än så länge, det går inte så mycket hästar här ute på våra stigar. I Ursvik är det däremot mycket, bra träning! När Leia var liten tränade vi henne och det här slutade med att hon gick omvägar och tittade åt andra hållet! Hamilton däremot smaskade glatt i sig de bruna bullarna som naturen bjöd på. Ända tills husse fick syn på det, då blev det skällning och han gömde sig bakom mig... När vi fortsatte gå kom det en ny hög bullar, Hamilton tog glatt för sig, jag skällde och han gömde sig bakom husse... Sen hade han fattade det där, så han gjorde så att han gick till högen och nosade, sen tittade han på oss och fick beröm!

Längre fram träffade vi på en häst, jösses, det var en jäkla stor hund, sa Hamilton! Han morrade och tyckte inte det var särskilt spännande. Tjejen som red var jättesnäll och stannade och frågade om vi ville träna hästmöte, jatack sa jag!!! Det här är kanon! Så han fick sitta i slänten med husse till att börja med och spana lite. Jag lyfta upp Amber och gick fram och klappade hästen, hon morrade! Släppte ner henne och hon höll sig sedan undan. Tog Hamilton i halsbandet och vi närmade oss hästen, den var helt underbart lugn och vi stod länge nära och bara tittade och pratade med hästen. Det här var kanon!! Tackade så mycket och gick vidare mot bilen.

Igår kväll gick vi en promenad i området, vi har en granne som klätt ett stort träd (eller kanske två) med massa fina lyktor och ljus. Det var mäktigt, men tyvärr satte det griller i huvudet på Mats inför nästa års julpynt...

Så här såg filten i soffan ut efter att Hamilton lagt sitt mag-avtryck;




Snyggt tyckte jag och tur vi har filtar på alla möbler som de små sötnosarna är i!

Idag har vi gått en promenad på förmiddagen, tränat lite leta matte/husse samt bästa snöret! Han är väldigt duktig. Jag fullkomligt älskar att träna med honom, han är så glad och vill lära sig. Han är lättlärd och helt enkelt underbar!! Hämta grejer gör han med stor iver, allt möjligt tränar vi med; skedar, träskedar, plastaskar, pengar (det här önskar jag vi kunde utveckla så han kan leta upp lite när vi är ute!) och till slut brödpåsen (vilket inte gick så jättebra...).


Ni får jättegärna lämna nån liten kommentar när ni läser, jag blir så glad av dem!!!

Kram, Therese

Ovido - Quiz & Flashcards