Direktlänk till inlägg 17 december 2013

Jobbig sommar och höst, nu ser jag fram emot en bra vinter :D

Av Therese - 17 december 2013 07:22

Det har varit jobbigt under sommaren och hösten. Saknaden efter Leia är enorm, jag tänker på henne varje dag och är ledsen för att hon är borta. Men vi har en ny krabat som är helt underbar som jag älskar väldigt, väldigt mycket! Han är ljuvlig och fin, han är följsam, lättlärd och samarbetsvillig. Men vi har haft ett jätteproblem med honom, eller egentligen två, som gjort att hösten varit jobbig. Han har varit jättedålig i magen samt kliat sig i pälsen.

Ska försöka berätta lite om vad som hänt och hur han mått.

Ända sedan Hamilton kom till oss som liten valp har han haft lite småkrasslig mage samt kliat sig. Jag tänkte att magen kan bero på miljöombyte, flytten till oss, eller att vi bytte foder ganska direkt han kom hem. Kliandet såg jag mer som en valp-grej, han bet sig på tassarna och jag tänkte det var växtvärk, pälsbyte osv... Magen var rätt ok till att börja med på dagen, men ju längre dagen gick och ju fler gånger han sket (och han sket jättemycket, tyckte jag i jämförelse med andra hundar. Dels mycket varje gång, dels 4-5 gånger per dag som minst) desto lösar blev det för att på kvällen rinna ur honom. Vi provade att blöta upp maten, vi provade att ge torrt. Det spelade ingen roll. Vi delade upp det på fler måltider, färre måltider. Ingen skillnad. Samtidigt låg han och små-stonkade när han sov (idag har jag förstått att han hade ont i magen).

Vi provade ett känslig-mage-foder som vi körde till Leia, hon hade ju också alltid känslig mage. Men det hjälpte inte heller. Vi var till veterinären såklart mitt i allt det här för att utreda, men det enda de föreslår är ett allergi-foder. Vi hade vid det här laget hört att åtminstone en bror hade foder-allergi och då mot kyckling och ris. Kunde det vara samma? Allergi-fodret kom med hem (svindyrt kan jag säga!) och vi gick över till det. Han blev något bättre i magen först, kliandet ökade markant. Tillbaka till veterinären, jag påtalar det här med kyckling- och ris-allergin hos brorsan och säger att det är ju det allergi-fodret innehåller. Veterinären vidhåller att det är rätt foder för Hamilton eftersom protein- och kolhydrat-källorna är så pass uppspjälkade så de inte ska reagera på det. I min lekmannamässiga värld låter det här jättekonstigt, en nöt-allerigiker kan ju reagera på partiklar från t ex jordnötter i luften, varför skulle en hund INTE reagera på det här? I vilket fall som helst så börjar veterinären undersöka honom och då ser vi att bak på rumpan (där han inte kommer åt att klia sig och däremed inte har kliat sönder sig) har fullt med sår. De måste kommit inifrån! Men veterinären tycker ändå vi ska fortsätta på fodret samt göra en gastroskopi eller endoskopi, vet inte vilket hon menade.

Vi fick remiss till Ulltuna för detta, Hamilton skulle sövas och man skulle gå ner med kamera samt ta prover från mage och tarm...

När vi åkte därifrån kände jag bara instinktivt att det här fodret är inte bra, han mår inte bra på det. Dessutom hade han börjat dricka runt 2-3 liter vatten per dag. Så jag tänker färskfoder, dvs

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 17 juli 2014 08:20


I måndags var vi för sista gången hos veterinären med Hamilton. Hans armbågar har inte läkt som de skulle & han verkade ha fått ytterligare skador i dem samt att ena höften verkade skum. Ortopeden på Strömsholm & jag diskuterade de olika alternativ v...

Av Therese - 30 april 2014 09:13

Som ni kanske märkte fick jag aldrig in filmen i bloggen, inte några inlägg heller efter sista... Usch, det känns som jag försummar er! Men nu blir det en uppdatering!!! Tiden efter operationen gick bra, vi tog stygnen i samband med första reha...

Av Therese - 21 mars 2014 14:35

Igår opererades Hamilton. Det gick bra! Vi kom dit tidigt på morgonen och träffade hans ortoped. Hon klämde och kände igenom honom, den här gången utan munkorg och inte ens en litet missnöje från herrn (märks att han är van att bli klämd och känd...

Av Therese - 12 mars 2014 16:24

Här jobbar vi vidare med Hamiltons rehab. Han går sina promenader och har vattentrask en gång i vecka ca. Vi har börjat väldigt med korta promenader, typ max 5 minuter ca 6 gånger om dagen. Sedan sakta ökat på vecka för vecka. Jag har gått runt huset...

Av Therese - 16 februari 2014 10:48

Nu är Hamilton opererad, det gick bra! Han hade dock lite dubbelslag på hjärtat under operationen så de fick ha extra koll på honom under uppvaket samt att det ju satt ett fragment i leden - som veterinären misstänkte. Detta kallas FCP, är en ärftlig...

Ovido - Quiz & Flashcards